Szanowni Rodzice,
Ten tydzień będzie dotyczył emocji – tematu trudnego, ale niezwykle ważnego dla nas wszystkich, a zwłaszcza dla dzieci.
-Głównym celem będzie utrwalenie nazw i cech charakterystycznych różnych uczuć, ale również pomoc dzieciom w przeżywaniu emocji w odpowiedni sposób.
„Jak pomóc dziecku w radzeniu sobie z emocjami?”
– przydatne wskazówki znajdą Państwo w artykule:
https://www.edukowisko.pl/jak-pomoc-dzieciom-radzic-sobie-z-emocjami/
Wrażenia i uczucia
-rozpoznawanie i podawanie nazw emocji własnych oraz innych osób
-utrwalenie nazw emocji;
-doskonalenie sprawności ręki poprzez prace plastyczne i zadania grafomotoryczne;
-rozwijanie empatii;
– wskazywanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami
Wrażenia i uczucia – rozmowa nt. emocji, które nam towarzyszą ; rozpoznawanie emocji po wyrazie twarzy, Rodzic pokazuje jedną z emocji jedynie za pomocą mimiki. Dziecko odgadują jej nazwę. Następnie opisuje, jak się ona objawia (np. radość: uśmiech, podniesione kąciki ust,
dołeczki w policzkach; gniew: zmarszczone czoło i brwi, zaciśnięte usta itd.).
Bajka dla dzieci o emocjach –
https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs
Piosenki o emocjach –
https://www.youtube.com/watch?v=Gl9BXBdAGnQ
https://www.youtube.com/watch?v=Y3ijd9di_Nc
https://www.youtube.com/watch?v=G8Gv1sC3d3k
https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4
„Moje emocje” – rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw. Rodzic czyta dzieciom zdania opisujące różne zdarzenia. Dzieci mówią, jakie emocje poczułyby w takiej sytuacji. (Rodzic podkreśla,
że chodzi o ich emocje i że każdy ma prawo czuć coś innego, nie ma jednej dobrej odpowiedzi).
Dzieci wybierają emocje, ustawiając się w danym miejscu sali. Rodzic wcześniej rozkłada w różnych miejscach emotikony pokazujące emocje (radość, strach, gniew, smutek, zdziwienie, wstyd).
Przykładowe zdania:
1. Ktoś zepsuł moją zabawkę.
2. Mama mnie pochwaliła.
3. Idę do dentysty.
4. Biegnie do mnie duży pies.
5. Mam dziś urodziny.
6. Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem / widziałam.
7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
8. Wylał mi się sok.
9. Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.
10. Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
11. Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.
do druku emocje-napisy
Smutek
„Gdy mi smutno, gdy mi źle”– giełda pomysłów. Dzieci dzielą się pomysłami, co można zrobić,gdy jest się smutnym. Rodzic spisuje pomysły, wspólnie z dziećmi ilustruje je piktogramami i wywiesza
w widocznym miejscu
„Ciasteczka” – wspólne pieczenie lekarstwa na smutki, ciasteczek owsianych według dowolnego przepisu. Doskonalenie umiejętności matematycznych w używaniu jednostek wagi i objętości w codziennych sytuacjach.
„Co się ze mną dzieje?” – próba odpowiedzi na pytanie, co się dzieje w naszym organizmie, gdy jest nam smutno. Dzieci próbują określić, co się dzieje z ich ciałem. Mówią np. Czuję coś w gardle,Jest mi zimno / gorąco, trzęsę się, trzęsie mi się broda, płyną mi łzy, pojawia się katar.
„Łzy” – swobodne wypowiedzi na temat tego, po co są łzy i skąd się biorą.
Łzy to substancja nawilżająca i oczyszczającą, która chroni oko przed zarazkami. Łzy składają się głównie z wody, niewielkiej ilości soli oraz substancji bakteriobójczych. Bez niej nos czy gałki oczne stałyby się łatwym wejściem do naszego organizmu dla groźnych bakterii. Nad oczami
znajdują się dwa gruczoły, które nieustannie produkują łzy. Stamtąd łzy spływają kanalikami,a ich nadmiar jest odprowadzany do nosa. Dlatego gdy płaczemy, musimy wydmuchać nos.Gdy oko zostaje podrażnione, łez jest tak dużo, że kanaliki nie nadążają ich odprowadzać. Oczy łzawią, na co nie mamy żadnego wpływu. Więcej łez jest produkowanych również wtedy, gdy
przeżywamy silne emocje, np. smutek, radość. Łzy pojawiają się na skutek tego, co czujemy, albo są wynikiem naszych myśli czy wspomnień. Płacz jest nam czasem bardzo potrzebny, działa pozytywnie
na organizm: obniża ciśnienie krwi, dotlenia mózg, powoduje spadek napięcia emocjonalnego. Niektórzy uważają płacz za oznakę słabości, inni doceniają wrażliwość płaczących. Niewątpliwie jednak płacz jest naturalną reakcją naszego organizmu.
„Chłopaki nie płaczą” – przełamywanie stereotypów, próba wyjaśnienia, skąd się wzięło takie powiedzenie i czy jest prawdziwe, rozmowa.
Strach
„Strach ma wielkie oczy” – rozmowa i próba wyjaśnienia, co oznacza to powiedzenie.
Czarna jama – Rodzic zaciemnia pokój i z właściwą intonacją czyta wiersz „Czarna jama” Joanny Papuzińskiej.
Czarna jama
Joanna Papuzińska
Nie wie tata ani mama,
że jest w domu czarna jama…
Czarna, czarna, czarna dziura
bardzo
straszna i ponura.
Gdy w pokoju jestem sam
lub gdy w nocy się obudzę,
to się boję spojrzeć tam.
Tam jest chyba mokro, ślisko
jakby przeszło ślimaczysko…
Musi żyć tam wstrętne zwierzę,
co ma skołtunione pierze,
i do łóżka mi się wepchnie!
To jest gęba rozdziawiona,
wilczym zębem obrębiona,
coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie
i ta gęba się zatrzaśnie…
Łaaa!
Ojej, tato, ojej, mamo,
uratujcie mnie przed jamą!
Nie zamykaj, mamo, drzwi,
bo jest bardzo straszno mi.
A w dodatku
w tamtej jamie
coś tak jakby mruga na mnie,
że mam przyjść…
Może tkwi tam mała bieda,
która rady sobie nie da?
Którą trzeba poratować?
Może leżą skarby skrzacie?
Więc podczołgam się jak kot.
Ja – odważny, ja – zuchwalec
wetknę w jamę jeden palec.
I wetknąłem aż po gardło,
ale nic mnie nie pożarło.
Więc za palcem wlazłem cały.
Wlazłem cały!
No i już.
Jaki tu mięciutki kurz…
Chyba będę miał tu dom.
Chyba to jest pyszna nora,
nie za duża, lecz dość spora.
Latareczkę małą mam.
Nie ma
w domu
żadnych jam!
Po przeczytaniu dzieciom wiersza Rodzic zadaje pytania: Co czuł chłopiec i dlaczego? Czego się bał?
O co prosił rodziców? Jak się zakończył wiersz? Co się stało? Jaki znalazł sposób na pozbycie się
lęku? Co mu pomogło? Dlaczego boimy się ciemności?
„Mój strach” – praca plastyczna. Dzieci rysują węglem na białej kartce lub białą kredą na ciemnej to, czego się boją. Następnie prezentują swoją pracę i wspólnie z Rodzicami podają propozycje, jak dany lęk można pokonać. (Dzieci na znak uporania się z lękiem mogą go zamazać
– węgiel lub kreda się rozmyją i strach będzie mniejszy).
Złość
Złość – rozmowa. Rodzic zadaje dzieciom pytania: Jak poznać, że ktoś jest rozzłoszczony? Jak wtedy wygląda? Co robi? Kiedy czujemy się rozzłoszczeni? Co jeszcze robią ludzie, gdy są rozzłoszczeni.
„Dobre i złe” – klasyfikowanie sposobów radzenia sobie ze złością na dobre i złe. Rodzic odczytuje
pomysły dzieci i wspólnie ustalają, czy dane rozwiązanie jest pozytywne, czy negatywne. Dzieci
głosują za pomocą czerwonej i zielonej kartki (Np. ktoś się z nas śmieje: bijemy go – rozwiązanie
negatywne, szczypiemy – negatywne, mówimy mu coś przykrego – negatywne, odchodzimy od niego
– pozytywne, odchodzimy i tupiemy w ustronnym miejscu – pozytywne itd.).
Przykładowe propozycje:
–– Mówię brzydkie słowa.
–– Szczypię kogoś.
–– Rzucam zabawkami.
–– Uderzam sam / sama siebie.
–– Czytam na osobności.
–– Układam puzzle.
–– Pcham ścianę.
–– Maluję gniew, gniotę kartkę, rwę i zapominam.
–– Zamykam oczy i liczę do 10.
–– Tańczę lub biegam.
–– Tupię jak słoń.
–– Przytulam misia.
–– Rozmawiam z panią nauczycielką.
„Co czuł bohater?” – określanie odczuć bohaterów bajek i innych historii znanych dzieciom. Rodzic wybiera kilku bohaterów z różnych bajek, baśni i legend znanych dzieciom, przypomina sytuacje,w których znalazł się dany bohater, i pyta, co mógł wtedy czuć. Wcześniej w czterech rogach sali
umieszcza kartki z nazwami emocji lub symbolizującymi je emotikonami. Rodzic pyta np.:
Co czuły trzy świnki, gdy wilk dmuchał na ich domek?
Co czuli mieszkańcy Krakowa, gdy pozbyli się smoka?
Co czuli Jaś i Małgosia, gdy zobaczyli w lesie chatkę z piernika?
Co czuli, gdy uwięziła ich Baba Jaga?
Co czuły misie, gdy zauważyły, że ktoś zjadł ich owsiankę i połamał krzesła? Dzieci w odpowiedzi idą w dany róg pokoju.
Prace plastyczne:
„Rolka emocji” – https://www.youtube.com/watch?v=Js216IPX61w
„Chmurka” – praca plastyczna techniką kolażu. Dzieci rysują swoją małą postać na dole strony oraz dwie chmurki – w jednej rysują i wklejają rzeczy / sytuacje, które sprawiają że: są radosne, a w drugiej te, które wywołują w nich smutek.
„Album emocji” – jako podsumowanie tygodnia dzieci wykonują album z wykorzystaniem gazet. Potrzebne będą dwie kartki A4. Należy je złożyć na pół wzdłuż szerszej krawędzi. Na pierwszej stronie dzieci starsze
podpisują się swoim imieniem (mogą również napisać / przekopiować tytuł „Album”, „Emocje” lub „Album emocji”). Na kolejnych stronach dzieci przyklejają twarze wydarte z gazet i przerabiają je tak (dorysowując, kolorując), by przedstawiały podstawowe emocje.
„Ludziki” – https://www.youtube.com/watch?v=SAXAbTWHp5s
Emocje – kolorowanki – emocje-kolorowanka-napisy
Mierzymy emocje –
Polecamy bajki terapeutyczne dla dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=h4rmz68gZ6o&list=PLgm49APmm3AqYWpChLkr1Z2OuXAskly_v
Dzieci z grupy IV i V
„Nastroje” – praca plastyczna malowana farbami;
Zabawa „Lustro emocji”– w oparciu o zestaw emocji – na zmianę rodzic i dziecko zamiennie pokazują jakąś emocję, druga osoba – próbuje jak w lustrze – naśladować i nazwać emocję;
Rozmowa nt. przysłowia -Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie- próba wyjaśnienia znaczenia przysłowia;
Praca z KP4.21a – rysowanie propozycji pomocy innym;
Praca z KP4.21b – pisanie po śladzie wyrazów, które odpowiadają stanom emocjonalnych osób na ilustracjach;
Słuchanie wiersza J. Papuzińskiej „Czarna jama” rozmowa na temat jego treści;
Praca z KP4.22a – łączenie kropek, rysowanie linii wg. wskazówek;
„Nasze uczucia” – praca z KZ 72–73;
Praca z KP4.28a – kącik graf., pisanie po śladzie wyrazów określających emocje;
Praca z KP4.22b – kolorowanie ilustracji według kodu, nazywanie przyczyn zdenerwowania;
Praca z KP4.23a – kreślenie drogi w labiryncie, pisanie wyrazów po śladzie;
Zabawa „Nie rozśmieszaj mnie”- zabawa podobna do „Pomidora”- w parach należy rozśmieszać osobę , a druga ma zachować tzw. „kamienną twarz”
Słuchanie utworu Comedians galop;
„Uczucia ” – gra planszowa w parach z wykorzystaniem W51 – należy wypchnąć kostkę i skleić i bawić się dowolnie, nazywając uczucia
Praca z KP4.23b – pisanie po śladzie nazw wybranych emocji;
Praca z KP4.28b – kolorowanie pól zgodnie z zauważoną regułą;
„Jak to wygląda?” – praca plastyczna do utworu Comedians galop – w oparciu o utwór, rozmawiamy , jakie uczucia i emocje wyraża muzyka, a potem dziecko maluje wykorzystując odpowiednie barwy
Przydatne linki:
https://polona.pl/archive?uid=1180891&cid=1180792 – „Czarna jama „ J. Papuzinskiej
https://literat.ug.edu.pl/amwiersz/0023.htm – wiersz A. Mickiewicza
https://www.youtube.com/watch?v=liwMkLSp4LE – utwór „Comedians galop”
You must be logged in to post a comment.